10 Ağustos 2012 Cuma

EİCHMANN

Adolf Eichmann, "Nihai Çözüm" sırasında bütün Avrupa'dan toplanan Yahudi ve Çingeneleri toplama kamplarına sevkedip yokedilmelerini sağlayan organizasyonu yöneten Nazi'ydi. Savaşın sonra ermesinden sonra her nasılsa Avrupa'dan kaçıp, Güney Amerika'ya, Arjantin'e kaçmayı başarmıştı. Burada karısı ve dört oğluyla ve şüphesiz farklı bir kimlikle hayatını sürdürürken bütün Dünyada Nazileri avlayan Mossad onun kim olduğu keşfetti. Neticesinde Eichmann, Mossad'ın düzenlediği bir operasyonla kaçırıldı ve yargılanması için İsrail'e getirildi.

Eichmann, yargılama öncesi sorgu sürecini anlatan 2007 yapımı bir film. Filmin yönetmeni Robert Young. Eichmann'ın ne yaptığını itiraf etmesi için görevlendirilen Avner Less ile Eichmann arasında geçen diyaloglar filmin iskeletini oluşturuyor. Yeterince bilgi ile donatılmış sorgucu ile her koşulda çıkış noktası bulmaya ayarlı sorgulanan arasındaki diyaloglar fena değil. 

Ama Eichmann üzerinden yapılan flashbackler tam kör gözüm parmağına hesabı Eichmann'dan bir cani yaratmaya çalışıyor. Mazisinde 5 milyon insanın ölümü saklı bir kimsenin cani olduğuna ikna olmamız için sadizm örneklerinin kafamıza vurulmasına gerek yok. Adamın insan öldürmek için programlanmış bir organizasyonun başında olması kişiliği hakkında oldukça sağlam bir ipucu veriyor zaten.  "Bu adam bir katildir" sloganını bağıra bağıra tekrar edince kendimi  seçim öncesi partilerin propaganda konuşmalarını dinleyen masum seçmen gibi hissediyorum ve bu histen hoşlanmıyorum. 

Sonuç olarak pek başarılı bir film olduğunu söyleyemeyeceğim. Benim gibi 2.Dünya Savaşı ve bağlantılı konulara meraklı olan varsa belki ilgisini çekebilir. (Tabi blogu benden başka okuyan olması önkoşulu ile)

4 yorum:

Estar Abi dedi ki...

-Amerika kıtasına kaçan eski Nazi subayı
-Önemli bir suçluyu yargılama
-Thomas Kretschamnn tarafından canlandırılan bir Nazi

Birisi filmi izlemeden önce bana bu filmde bu üç öğeyi göreceksin dese işi gücü bırakıp filmi edinip hemen izlemeye çalışırdım. Fakat gel gör ki sıkıcı mı sıkıcı bir film Eichmann. Hatta bir süre sonra Eichmann'ı bırakıp avukatın yaşamına açmazlarına falan giriyor ki toparlaması çok zor oluyor. D&R'da 2 liralık 5-10 film arasına girmiş olması bile kalitesizliğinin kanıtı. Eichmann'ın yakalanışını anlatan Nazi Hunters belgeselinin ilgili bölümü çok daha cazip.

Bu arada son cümlene istinaden, bu blogdaki her yazıyı ben şahsen okuyorum. Arada yorum yapmam gereken bir yazı çıkarsa mutlaka değerlendiriyorum. Yılmaz takipçilerindenim:))

Av. Levent Öge dedi ki...

eyvallah, yazıyı yazdıktan sonra resim aranırken senin de eichmann hakkında yazdığını gördüm, vesile oldu ben de senin yazını okudum, epeydir güncellemiyosun blogu, işten güçten vakit kalmadı mı?

Estar Abi dedi ki...

Yazmayı bıraktım. Belki daha sonra geri dönerim. Ama uzum bir zamandır hiçbir yerde yazmıyorum.

Mehmet Reşit dedi ki...

Yine de izlemek lazım görünüyor.